دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801A Survey of Marketing Knowledge Application Mediating Role to Improve Organizational Innovation through Customer Capital Management:
Structural Equation Modeling (SEM)بررسی نقش میانجی کاربرد دانش بازاریابی به منظور ارتقاء نوآوری سازمانی از طریق مدیریت سرمایه مشتریان : مدل یابی معادلات ساختاری515613110.22034/cbsj.2014.6131FAآرمان احمدی زاداستایار دانشگاه کردستانمنیژه حقیقی نسبدانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه الزهرامهین رحیم پوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه الزهراJournal Article20130826The purpose of this study is to design a model for developing organizational innovation through customer capital management and markeing knowledge application.At First, reviewing historical researches, the metrics are extracted. The population consists of managers and experts in thirteen companies of Iran Transfo group and samples are selected from randomly among these companies. The research data is ghatherd by questionnaire and finally the operational model using structural equation modeling (SEM) is developed. The results show that respectively product and service innovation, process innovation & managerial innovation and through customer capital and markeing knowledge application improves organizational innovation. Also, customer capital directly affects respectively product and service innovation, managerial innovation & process innovation.هدف این مطالعه، طراحی مدلی به منظور ارتقاء نوآوری سازمانی از طریق مدیریت سرمایه مشتریان با توجه به نقش میانجی کاربرد دانش بازاریابی است. در این مقاله ابتدا به مرور مفاهیم و مبانی نظری پرداخته و سپس با استفاده از مطالعات و تحقیقات پیشین شاخص های اندازه گیری هریک از مولفه ها و ابعاد مورد بررسی استخراج شده است. جامعه آماری این تحقیق مدیران، روسا و کارشناسان 13 شرکت گروه صنعتی ایران ترانسفو بوده و نمونه آماری بصورت تصادفی طبقه بندی شده از شرکتهای گروه انتخاب گردیده است. داده های پژوهش با پرسشنامه گردآوری و در نهایت با استفاده از مدل معادلات ساختاری، مدل عملیاتی تحقیق بدست آمد. نتایج نشان داد که به ترتیب نوآوری محصول، سپس نوآوری فرآیند و در انتها نوآوری مدیریتی از طریق مدیریت سرمایه مشتریان و کاربرد دانش بازاریابی منجر به بهبود نوآوری سازمانی خواهند شد. همچنین، یافته ها بیانگر این بود که سرمایه مشتریان نیز به طور مستقیم نیز به ترتیب نوآوری محصول، سپس نوآوری فرآیند و در انتها نوآوری مدیریتی را تحت تاثیر قرار می دهد .دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801Structured model Consumer-based Brand Equity based on Promotional-mix elements(Case Study: Food Active Industries of Tehran)مدل یابی ارزش ویژه برند مشتری محور مبتنی بر عناصر آمیخته ترفیع (مورد مطالعه: شرکت های صنایع لبنی فعال در بازار تهران1731613210.22034/cbsj.2014.6132FAمهران رضوانیاستادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانسیران مهرنیاکارشناس ارشد مدیریت بازرگانیJournal Article20140826This paper aims to examine the relationships among Promotional-mix elements and Customer-based Brand Equity. Then, a model is developed to examine the relationships Promotional-mix elements and Customer-based brand equity in Food Industries of Tehran. The sample size is 240. Data are collected by questionnaire designed. The collected data is estimated using Lizrel and SEM method. The test results show that four dimensions of brand equity (brand awareness, perceived quality, and brand loyalty and brand Image) positively affect on Customer-based brand equity and all promotional-mix elements (except sales promotion) positively affect the Customer-based brand equity. In addition, among dimensions of brand equity, image brand has the most positive effect on brand equity and among elements of Promotional-mix, sell promotion has the most negative effect on brand equity. In the end, among the brands, Kalleh brand has the most Brand Equity and MiMas brand has the least Brand Equity.هدف این مطالعه، بررسی نقش عناصر آمیخته ترفیع در خلق ارزش ویژه برند مشتریمحور در شرکتهای صنایع لبنی در تهران است. این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی-پیمایشی و از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی و از لحاظ زمانی مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان فروشگاههای زنجیرهای شهروند است. دراین پژوهش تعداد 240 پرسشنامه توزیع و برای تجزیه و تحلیل دادهها ازآزمون همبستگی پیرسون و مدل تحلیل مسیر و نرم افزار lisrel 8.54 و از آزمون فریدمن برای رتبهبندی شاخصها و برندهای مورد نظر استفاده شده است. نتایج حاکی از تاثیرات مثبت ابعاد ارزش ویژه برند بر روی ارزش ویژه برند و تاثیرات قوی عناصر آمیخته ترفیع (بجز پیشبرد فروش) بر این ابعاد میباشد. لازم به ذکر است، در میان ابعاد ارزش ویژه برند "تصویرذهنی برند" بیشترین تاثیر مثبت و در میان عناصر آمیخته ترفیع "بازاریابی مستقیم" بیشترین تاثیر مثبت و "پیشبرد فروش" بیشترین تاثیر منفی را دارد. در این مطالعه شش برند دامداران، میماس، پگاه، کاله، میهن و چوپان در نظر گرفته شد که از لحاظ آشنایی افراد با این برندها و میزان مصرف آنها، برند کاله بیشترین و برند می ماس کمترین موفقیت را دارد.دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801Measuring the effect of customer-based brand equity on purchase intention of Halal foods in the key markets of Europeاندازه گیری تاثیر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری بر قصد خرید موادغذایی حلال در بازارهای کلیدی اروپا33496133FAمیثم شیرخداییاستادیار دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندرانامیرحسین نوری پورکارشناسی ارشد بازاریابی بین الملل دانشگاه مازندرانفاطمه شریعتیکارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه مازندرانJournal Article20140826Halal products market in the European countries is a profitable and emerging markets, because consumer demand for Halal products, particularly Halal Foods in European countries such as England, France and Germany is growing. Given that one of the ways of understanding customer attitude is measuring customer-based brand equity, therefore, the present study examined the effect of customer-based brand equity on purchase intention of Halal foods, in England, Germany and France. Data from 391 questionnaires were collected in paper and electronic form and by software SPSS19 and Amos18 was investigated. The findings showed brand awareness has a significant positive effect on perceived quality and brand associations, the results confirmed significant positive effects of perceived quality and brand associations on brand loyalty. Significant positive effect of brand loyalty as a core of customer-based brand equity on overall brand equity was confirmed. Finally, the effect of overall brand equity on purchase intention of Halal foods after analyzing was confirmed.بازار محصولات حلال در کشورهای اروپایی جز بازارهای نوظهور و پرسود محسوب میشود، چراکه تقاضا برای مصرف محصولات حلال بالخصوص موادغذایی در کشورهای اروپایی همچون انگلستان، فرانسه و آلمان بسیار در حال رشد است. با توجه به آنکه یکی از روشهای درک نگرش مشتریان، سنجش ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری میباشد، بنابراین پژوهش حاضر به بررسی اثر ارزش ویژه برند مبتنی بر مشتری بر قصد خرید موادغذایی حلال در کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه پرداخته است. دادهها از طریق 391 پرسشنامه بصورت کاغذی و الکترونیکی جمعآوری گردید و توسط نرمافزارهای SPSS19 و18 Amos مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد، آگاهی برند تاثیر مثبت و معناداری بر کیفیت ادراک شده و تداعی برند دارد، همچنین نتایج، اثرات مثبت و معنادار کیفت ادراک شده و تداعی برند را بر وفاداری به برند تایید نمودند و در آخر اثر وفاداری به برند بر قصد خرید موادغذایی حلال بعد از تجزیه و تحلیل مورد تایید قرار گرفت.دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801The relationship between effective marketing and competitive intelligence of sport clubs in Alborz Provinceبررسی رابطه بازاریابی اثربخش و هوش رقابتی در باشگاه های ورزشی استان البرز51596134FAکریم زهره وندیاندانشجوی دکتری، بازاریابی ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنیفرید محمدزاده،دانشجوی دکتری، بازاریابی ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنیاسفندیار خسروی زادهاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه اراکJournal Article20140827The aim of the present study was to investigate the relationship between competitive intelligence and marketing effectiveness of sport clubs in Alborz Province. After examining the relationship, the contribution of each component of competitive intelligence for prediction of marketing effectiveness was obtained. The research method was descriptive and correlational . The statistical populations were managers of sports clubs in Alborz Province. 153 subjects were selected. And 134 questionnaires were returned This questionnaire had 36 questions. 21 questions were related to competitive intelligence and 15 questions was related to marketing effectiveness. For data analysis, descriptive statistics and inferential statistics were analyzed by SPSS16. Results showed that there is a positive and significant relationship between competitive intelligence dimensions and marketing effectiveness. There is a significant difference between competitive intelligence and marketing effectiveness of male and female managers. Finding of this research clarifies that managers with using quadripartite variables of competitive intelligence (market opportunities, awareness of the competitors dangers, awareness of the competitors threats, key vulnerabilities) can improve the club's performance for offering services to customers, Achieving to stated goals and proceeding of their competitors.هدف تحقیق حاضر بررسی ارتباط بین هوش رقابتی و بازاریابی اثر بخش در باشگاه های ورزشی استان البرز است که بعد از بررسی ارتباط، سهم هریک ار مؤلفه های هوش رقابتی را در پیش بینی بازاریابی اثر بخش بدست آوردیم. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است . جامعه آماری مدیران باشگاه های ورزشی استان البرز است تعداد 152 نفر به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. و تعداد 134 پرسشنامه برگشت داده شد. پرسشنامه تحقیق 36 سؤال دارد. 21 سؤال مربوط به هوشمندی رقابتی و 15 سؤال مربوط به اثربخشی بازاریابی است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی در نرم افزار SPSS<sub>16</sub> استفاده شد. نتایج نشان داد که بین هوش رقابتی و ابعاد آن با بازاریابی اثر بخش ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. بین مدیران باشگاه های ورزشی بانوان و آقایان تفاوت معناداری در هوش رقابتی و بازاریابی اثربخش وجود دارد. از نتایج به دست آمده از این پژوهش روشن می شود که با افزایش موارد استفاده مدیریت از متغیرهای چهارگانه هوش رقابتی (فرصت های بازار، آگاهی از مخاطرات رقبا، آگاهی از تهدیدات رقبا، آسیب پذیری کلیدی) عملکرد باشگاه ها در جهت ارایه خدمات به مشتریان، دسترسی به هدف های تبیین شده و پیشی گرفتن از رقبا بهبود می یابد.دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801How much does organization performance influenced from marketing's internal legitimacy and accountability?
(The case study of the productive brand owner firms)مطالعه تاثیرپذیری عملکرد سازمان از پاسخگویی و مشروعیت داخلی واحد بازاریابی (مطالعه موردی شرکت های تولیدی صاحب برند)61736135FAشیوا یزدانفرکارشناس ارشد مدیریت اجرایی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان .گروه مدیریت اجرایی. خوزستان، اهوازبهمن حاجی پوردانشیار دانشگاه شهید بهشتی، گروه مدیریت بازرگانیJournal Article20140827Consensus exists in the academic and business experts regarding the growing challenges in the status of the marketing department within the organization. Practitioners and academics suggest that the department does not get enough acknowledge elements from the upper echelon due to its lack of accountability and internal legitimacy, despite its pivotal role in influencing the company's strategic direction. The aim of this study is explaining the relationship between the marketing's accountability and internal legitimacy by the firm performance. The methodology of the current study is a kind of descriptive-correlational one. The data collection instrument is a researcher-made questionnaire including a five-choice-range of Likert which has been distributed among the statistical sample of 315 of the middle managers and the employees of 35 brand owner firms in the clothing, home appliances, audio-visual, and furniture industries. The collected data has been analyzed using the structural equations modeling. The obtained results of the study indicated that the internal accountability of the marketing segment has a significant positive effect on the internal legitimacy and consequently its performance. More precisely, by increasing the marketing's accountability, the legitimacy of that segment has increased among other segments and this caused the firm performance improvement. However, the significant positive effect of the marketing's legitimacy on the willingness to collaborate and share knowledge with the mentioned segment has been confirmed, only the willingness to collaborate indicated its significant positive effect on the firm performance.جوامع دانشگاهی و تجاری درباره چالشهای فزاینده به وجود آمده درباره موقعیت و جایگاه بخش بازاریابی در داخل سازمانها اتفاق نظر دارند. متخصصان و دانشگاهیان معتقدند که علیرغم نقش مهم بخش بازاریابی در اثرگذاری بر تصمیمات استراتژیک، بهعلت عدم پاسخگویی و مشروعیت داخلی، این بخش از حمایتها و تشویقهای لازم از طرف مدیران ارشد برخوردار نیست. هدف مطالعه حاضر تبیین روابط بین پاسخگویی و مشروعیت داخلی بازاریابی با عملکرد شرکت میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه پژوهشگر ساخته، دارای طیف پنج گزینهای لیکرت است که در میان نمونه آماری شامل315 نفر از مدیران میانی و کارمندان 35 شرکت صاحب برند در صنایع پوشاک، لوازم خانگی، صوتی و تصویری و مبلمان توزیع گردیده است. دادههای گردآوری شده با استفاده از مدل معادلات ساختاری تحلیل گردیده است. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که پاسخگویی داخلی بخش بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر مشروعیت داخلی آن و متعاقبا عملکرد شرکت داشته است. به بیان دقیقتر با افزایش پاسخگویی بخش بازاریابی، مشروعیت آن بخش در بین سایر بخشها افزایش یافته و این امر منجر به بهبود عملکرد شرکت می شود. این در حالی است که با اینکه تاثیر مثبت و معنادار مشروعیت بخش بازاریابی بر همکاری و تسهیم دانش سایر بخشها با بخش مذکور تایید شد ولی تنها همکاری تاثیر مثبت و معنادار خود را بر عملکرد شرکت نشان داد.دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801Evaluation of the factors influencing brand preference: consumers' perspectiveبررسی عوامل مؤثر بر ترجیح نام و نشان تجاری ازدیدگاه مصرفکنندگان75886136FAبهرام رنجبریاناستاد گروه مدیریت دانشگاه اصفهانافشین قاسمیدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهرانادریس محمودیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی دانشگاه اصفهانسیامک رحیمیدانشجوی کارشناسی مدیریت بازرگانی دانشگاه کردستانJournal Article20140827Today’s in the competitive world, competitive advantage is a key factor to any company. One of the most important and most non-duplication of any company assets is brand equity. Assess the consequences and outcomes of brand equity management are one of the most important issues to measure intangible assets of organizations in the new economy. This study examined factors affecting the brand preference by consumers. Three structures of knowledge equity, attitudinal equity and relationship equity investigated and their impact on brand preference is measured. Two brand examined in this study are Hakoupian and Maxim, that in the clothing industry are active in Iran. For data collection, a questionnaire with a five option’s Likert range of clothing, were distributed among consumers in Tehran. The data collected were analyzed with using structural equation modeling. The result show that only the relationship equity (Includes indicators of value received, brand satisfaction and loyalty attitude) has significant positive impact on brand preference. Also positive and significant impact between the intention to purchase and brand preferences has been confirmed.در دنیای رقابتی امروزی، داشتن مزیت رقابتی امری کلیدی برای هر شرکتی است. یکی از مهمترین و غیرقابل تقلیدترین داراییهای هر شرکتی، ارزش ویژه نام و نشان تجاری آن است. ارزیابی پیامدها و نتایج مدیریت ارزش ویژه برند یکی از مهمترین موضوعات سنجش داراییهای نامشهودسازمانها در اقتصاد نوین است. هدف مطالعه حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ترجیح نام و نشان تجاری توسط مصرفکنندگان است. به این منظور سه سازه ارزش ویژه دانشی، ارزش ویژه نگرشی و ارزش ویژه ارتباطی مورد بررسی و تأثیر آنها بر ترجیح نام و نشان تجاری سنجیده شده است. دو نامونشان تجاری مورد بررسی در این پژوهش، هاکوپیان و ماکسیم هستند که در صنعت پوشاک ایران فعال هستند. به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامهای دارای طیف پنج گزینهای لیکرت میان مصرف کنندگان پوشاک در شهر تهران توزیع گردید. دادههای گردآوریشده با استفاده از مدل معادلات ساختاری<sup><sup>[1]</sup></sup> تحلیل گردیده است. نتایج حاصله بیان میکند که تنها سازه ارزش ویژه ارتباطی (شامل شاخصهای ارزش دریافتی، رضایت از نام و نشان تجاری و وفاداری نگرشی) تأثیر مثبت و معناداری بر ترجیح نام و نشان تجاری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار میان ترجیح نام و نشان تجاری و تصمیم به خرید آن نیز تأیید شده است. <br clear="all" /> دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00041120140801Survey relationship between relationship marketing and Organizational citizenship behavior in commerce banks in Kurdistan provinceبررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری استان کردستان891026137FAفریدون احمدیاستادیار مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهرانJournal Article20140827Todays by increasing service industries, relationship marketing for absorbs and maintaince costumer and prepare their needs and wants for organization spatial for commerce banks is very important. Many attempted is done in these filed are documents for this phenomena. Organizational citizenship behavior as extra role cans facilate relationship marketing in organizations. For survey these claim in current study is attempted study relationship between relationship marketing and OCB in commerce banks in Kurdistan province. For access to this aim 320 people of bank personnel is selection as sample. This study is applied and descriptive study and for data collecting is used of questionnaire instrument. For determining relationship between RM and OCB is used of Pearson correlation test. Also for determining the share of OCB dimensions impact on MR is used of anticipate regression and path analysis. The results of this study is indicated there are meaningful relationships between OCB and MR. also dimensions of OCB such as organizational loyalty, organizational obedience and self development have main impact on MR in commerce banks in Kurdistan province.امروزه با گسترش روز افزون صنایع خدماتی، موضوع بازاریابی رابطه مند برای حفظ و جذب مشتریان و برآورد نیازها و خواسته های آنها به مسئلة مهمی برای سازمان ها از جمله بانکهای تجاری تبدیل شده است. تلاش های فراوان سازمان ها در این حوزه، شاهدی بر این ادعاست. رفتار شهروندی سازمانی به عنوان رفتار فرانقش می تواند امر بازاریابی رابطه مند را در سازمانها تسهیل نماید. برای بررسی این ادعا در تحقیق حاضر تلاش شده است تا رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری استان کردستان مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. برای این منظور تعداد 320 نفر از کارکنان بانکهای تجاری استان اعم از بانکهای خصوصی و دولتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شده است. با توجه به اینکه تحقیق از حاضر بر حسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی است از ابزار پرسشنامه برای گردآوری داده ها استفاده شده است. جهت تعین ارتباط بین متغیرها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و برای تعین سهم هر یک از ابعاد رفتار شهروندی سازمانی و برآورد اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری از برازش مدل رگرسیونی و تحلیل مسیر بهره گرفته شده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان می دهد رابطه معناداری بین ابعاد مختلف رفتار شهروندی سازمانی و بازاریابی رابطه مند در بانکهای تجاری استان کردستان وجود دارد. در این راستا وفاداری سازمانی ، اطاعت سازمانی و خود توسعه ای کارکنان بیشترین تاثیر را در تسهیل بازاریابی رابطه مند دارند.