دانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Effect of price difference, social hierarchy and indigenous social norm on fair price perception; analyzing on role of financing source.بررسی اثر تفاوت قیمت، هنجار اجتماعی سلسله مراتبی و بومی بر ادراک قیمت گذاری منصفانه؛ تحلیل نقش منبع تامین مالی1196108810.34785/J018.2019.484FAمحسن نظریدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانهانیه فتحیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20181114Numerous studies indicate that consumers will not be encouraged to loyalty and repurchase as long as the sellers do not act in the fair market, hence many factors affect consumers' fair perception. The purpose of this study is to investigate the effect of hierarchical and indigenous price differences and social norms on perceptions of fair pricing by expressing the role of financing source. The objective view is regarded as applied research, the method of research is descriptive and in terms of data collection method it is field library type. This research is based on a factorial experimental design with four different role-playing scenarios distributed in a questionnaire among Parsian International Hotel customers. The results of the study of data collected from the 240 questionnaires and testing the hypotheses show that there is no significant difference between the effect of price difference 100000 and 1500000 rials on fair perception, but there was a significant difference between the impact of hierarchical and indigenous social norms on perceptions of fairness. The results of factor analysis of variance also showed that the interactive effect of the source of financing was approved by the individual or organization in relation to social norm and fair perception, but the interactive effect of the source of financing by the individual or organization in relation to the difference in price and the fair perception was not confirmed.پژوهشهای متعدد بیانگر این مطلب است، تا زمانی که فروشندگان در بازار منصفانه عمل نکنند، مصرف کنندگان تشویق به وفاداری و خرید مجدد نخواهند شد. از این رو عوامل متعددی بر ادراک منصفانه مصرف کنندگان تاثیر گذار است. هدف از این پژوهش، بررسی اثر تفاوت قیمت و هنجار اجتماعی سلسه مراتبی و بومی بر ادراک قیمت گذاری منصفانه با تبیین نقش منبع تامین مالی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی، و از نظر گردآوری داده ها کتابخانه ای- میدانی می باشد. همچنین این پژوهش مبتنی بر یک طرح آزمایشی عاملی با 8 سناریوی متفاوت بازی نقش است که در قالب پرسشنامه میان مشتریان هتل های بین المللی پارسیان انجام شد و داده های گردآوری شده از 240 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی داده ها و آزمون فرضیه ها نشان داد که تفاوت معناداری بین اثرگذاری تفاوت قیمت در دو قیمت 10 هزار تومان و 150 هزار تومان بر ادراک منصفانه مشاهده نشده، اما تفاوت معناداری بین اثرگذاری هنجار اجتماعی سلسله مراتبی و بومی بر ادراک منصفانه مشاهده شده است. همچنین نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که اثر تعاملی منبع تامین مالی توسط شخص یا سازمان در رابطه با هنجار اجتماعی و ادراک منصفانه مورد تایید واقع گردید، اما اثر تعاملی منبع تامین مالی توسط شخص یا سازمان در رابطه با تفاوت قیمت و ادراک منصفانه مورد تایید قرار نگرفته است.https://cbs.uok.ac.ir/article_61088_fd4040b1c93c0da9de7043f8d914a6e6.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823The Effect of Content marketing use on Intent to Revisit the Website in Emerged Internet Businesses (Case Study: Yekta Ketab Website)تأثیر بکارگیری بازاریابی محتوایی بر قصد بازدید مجدد وبسایت در کسب و کارهای نوظهور اینترنتی (مورد مطالعه: وبسایت یکتا کتاب)21396108510.34785/J018.2019.230FAمهران رضوانیدانشیار، گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهرانسیده فاطمه میرطاهریکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانمرضیه رضائیکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20190416Due to the widespread use of internet by product and service providers online, one of the most effective and optimal ways today is to use content marketing techniques in terms of low cost, efficiency and attraction of users. Content marketing refers to activities related to creating and updating website content to attract and retain internet users on websites. The purpose of this study was to investigate the effect of how content marketing is applied to website re-visit intention in emerging businesses with moderating role of website quality. The objective view is regarded as applied research and the method of research is descriptive. The data collection tool was a questionnaire that was distributed randomly among the 110 users of the study site. After analyzing data using Structural Equation Technique, because content was larger than t value of 1.96 for content marketing variables with moderating role of website quality, quantity and quality of website content, meaningful impact of all three variables on intention Re-visit of the website is confirmed at 95% confidence level. Based on the standardized coefficients of the path between the content marketing variables and the intention to re-visit the website, the quantity of site content and intention to re-visit the website and ultimately the quality of the site content and intention to re-visit the website, the content marketing variable is rated at 46%, percentage of website content at 19% and effectiveness of website content at 60% explains the intention to visit the site and has a significant positive impact.با توجه به استقبال بسیار زیاد کاربران اینترنتی از سایتهای ارائه دهنده کانالها و خدمات بصورت آنلاین، امروزه یکی از مؤثرترین و بهینه ترین، روشها از حیث کم هزینه بودن، کارایی و جذب کاربران، استفاده از تکنیکهای بازاریابی محتوایی می باشد. بازاریابی محتوایی به فعالیتهای مرتبط با ایجاد و بروز رسانی محتوایی وبسایت برای جذب و حفظ کاربران اینترنتی در وبسایتها اطلاق می شود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر چگونگی بکارگیری بازاریابی محتوایی بر قصد بازدید مجدد وبسایت در کسب و کارهای نوظهور اینترنتی با نقش تعدیلگری کیفیت وبسایت است. این پژوهش از حیث ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی بوده و از نظر هدف کاربردی است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده در اختیار 110 نفر از کاربران وبسایت مورد مطالعه قرار گرفت. پس از تجزیه و تحلیل داده ها به کمک تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری، به دلیل بزرگتر بودن عدد معناداری t از مقدار 1.96 برای متغیرهای: بازاریابی محتوایی با نقش تعدیل گری کیفیت وبسایت، کمیت و همچنین، کیفیت محتوای سایت؛ معنی دار بودن تأثیر هر سه متغیر بر قصد بازدید مجدد از سایت در سطح اطمینان 95% تأیید شد. بر اساس ضرایب استاندارد شده مسیر میان متغیرهای: بازاریابی محتوایی و قصد بازدید مجدد از سایت کمیت محتوای سایت و قصد بازدید مجدد از سایت و نهایتاً کیفیت محتوای سایت و قصد بازدید مجدد از سایت، مشاهده می شود که متغیر بازاریابی محتوایی به میزان 46%، کمیت محتوای سایت به میزان 19% و کیفیت محتوای سایت به میزان 60% تغییرات قصد بازدید مجدد از سایت را تبیین کرده و تأثیر مثبت و معنادار است.https://cbs.uok.ac.ir/article_61085_3f16ee5a777c25fbb20147006a3a2f02.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Investigating the Digital Experience of Internet Banking Users Using the Heuristic Approachبررسی تجربه دیجیتالی کاربران بانکداری اینترنتی با استفاده از روش هیوریستیک41626108210.34785/J018.2019.377FAبنفشه سیدکباریدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکدة مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمالمسعود کیماسیاستادیاربازاریابی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه تهراناحسان عابدیاستادیار، بازاریابی، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد تهران شمالرزا هندیجانیاستادیار، منابع انسانی، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران،Journal Article20190617The expanding influence of Internet banking in the country has made the experience of Internet banking a key factor for excellence in the current competitive environment. Therefore, evaluating the user experience is a key step in gaining customer satisfaction and loyalty. In the research method for evaluating user experience, several methods are presented, among which the hysterical (qualitative) method is one of the most widely used methods for evaluating the user experience of interactive systems. This approach is an effective way to evaluate the user interface based on the principle of user-centered design. This article examines user experience on Mellat, Melli and Saman commercial bank websites as a case study with ten usability principles. According to the findings of this study, there is a significant difference between the designs of banks' websites, including some problems, such as lack of information about the user's waiting time, lack of logical location of information. Based on the results of the research among the three websites of the Bank, evaluated Bank A, because of its simplicity and the lack of unnecessary information in the system, is more user-friendly than the other two banks.گسترش نفوذ بانکداری اینترنتی در کشور، تجربه ی کاربری بانکداری اینترنتی را به یک عامل کلیدی جهت برتری در فضای رقابتی کنونی تبدیل کرده است. از اینرو ارزیابی تجربه ی کاربری گامی کلیدی در جلب رضایت و وفاداری مشتریان به شمار می رود.<br />روش تحقیق در این مطالعه، توصیفی است. برای ارزیابی تجربه ی کاربری روشهای متعددی ارایه شده است که در این میان روش هیوریستیک (روش کیفی) یکی از گسترده ترین روشهای ارزیابی تجربه ی کاربری سیستمهای تعاملی به شمار می رود. این رویکرد یک روش اثربخش برای ارزیابی رابط کاربری مبتنی بر اصل طراحی کاربرمحور به شمار می رود. این مقاله تجربه ی کاربری را روی وب سایتهای بانکهای تجاری ملت، ملی و سامان را به عنوان یک مطالعه موردی، با اصول ده گانه کاربردپذیری نیلسن (1994)مورد بررسی قرار می دهد.<br />یافته ها نشان می دهد که تفاوتهایی بین طراحی وب سایتهای بانکها؛ شامل برخی مشکلات مانند عدم اطلاع از زمان انتظار کاربر و عدم وجود قرارگیری مکان اطلاعات بصورت منطقی وجود دارد. در بین سه وبسایت بانکی که ارزیابی شد، بانک A کاربردپذیرتر از دو بانک دیگر شناخته شد و دلیل آن سادگی و عدم وجود اطلاعات غیر ضروری در سیستم بود.https://cbs.uok.ac.ir/article_61082_62f24831ea07b4647758df9ba68b2c3f.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823An ethnographic study of understanding the meaning of Turk brand (Case study of Anzali Free Zone)مطالعه مردم نگارانه درک معنای برند ترک (مطالعه موردی منطقه آزاد انزلی)63806108310.34785/J018.2019.768FAمحمد صالح ترکستانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانپدرام جاهدیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی، تهرانJournal Article20190420Iranian consumers tend to make Turkish products in such a way that many Iranian manufacturers introduce Turkish products and many Iranian sellers describe Iranian products as Turkish. Under these circumstances, Iranian producers are the silent voice of the market. The purpose of the present study is to understand the meaning of the Turkish producers of the Turkish brand using a critical approach to ethnographic research. The statistical population of the study is producers in Anzali Free Zone, the non-probability sampling method is targeted and the sample size is open to achieving theoretical consensus. Semi-structured interviews, indirect and direct observation, participation in individual and collective actions and taking notes were used to collect the required data. The use of induction to examine data collected in the process of observation, interviewing, taking notes, proposing extraction, open coding, concept discovery and axial coding showed that the meaning of Iranian producers of Turkish origin has three categories including turkey’s nationalist government backs brands of Turkish origin, supporting Turkish nationalist brands of Turkish origin and the right place for business is in Turkey.اقبال مصرفکنندگان ایرانی به محصولات ساخت ترکیه بهگونهای است که بسیاریاز تولیدکنندگان ایرانی محصولات خود را ساخت ترکیه و بسیاریاز فروشندگان ایرانی محصولات ساخت ایران را جنس ترک معرفی میکنند. در این شرایط تولیدکنندگان ایرانی صدای خاموش صحنهی بازار هستند. هدف از پژوهش حاضر درک معنای تولیدکنندگان ایرانی از برند جنس ترک است که برای این منظور از روش پژوهش مردمنگاری با رویکرد انتقادی استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش تولیدکنندگان در منطقه آزاد انزلی، روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند و حجم نمونه باز با قید دستیابی به اجماع نظری است. مصاحبه نیمهساختاریافته، مشاهده غیرمستقیم و مستقیم، حضور در کنشهای فردی و جمعی و یادداشتبرداری راههای جمعآوری دادههای مورد نیاز پژوهش است. استفادهاز استقراء در بررسی دادههای جمعآوری شده در فرآیند مشاهده، مصاحبه، یادداشتبرداری، استخراج گزاره، کدگذاری باز، کشف مفهوم و کدگذاری محوری نشانداد که معنای تولیدکنندگان ایرانی از جنس ترک دارای سه مقولهی پشتیبانی دولت ملّیگرای جمهوری ترکیه از برندهای با مبدأ ترکیه، پشتیبانی مردم ملّیگرای جمهوری ترکیه از برندهای با مبدأ ترکیه و فضای مناسب کسبوکار در جمهوری ترکیه است.https://cbs.uok.ac.ir/article_61083_3eef281bf6a755827b61ea9dbd807b16.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Designing and explaining a consumer behavior model in choosing Hedonic Products: Mixed approach (Case study: Discount chain stores)تبیین مدل رفتار خرید مصرفکننده در انتخاب محصولات لذتبخش با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه: فروشگاه های زنجیره ای همواره تخفیف)811036108410.34785/J018.2019.721FAفاطمه ترابیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی- تهران، ایراناعظم رحیمی نیکاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.حسن اسماعیل پوراستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراناحمد ودادیگروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20190417There is a limited understanding of consumer behavior, especially consumer choice behavior when shopping for and consuming enjoyable products from chain stores, and there is always a discount in developing countries. The purpose of the present study is to design a conceptual model of consumer shopping behavior in selecting enjoyable products based on factors affecting purchase. The research approach is mixed and applied in terms of purpose. Thus, in the qualitative section, the data were collected through semi-structured interviews and used the data theory strategy of open, axial and selective coding as well as the basic model of this theory to achieve the research model. The sampling method used is snowball sampling which is one of the targeted sampling methods. Also in the quantitative section, the data were collected through a questionnaire and a descriptive survey method using structural equation modeling to analyze and explain the proposed model. The qualitative results of the research in the form of a validated and fitted model include six dimensions of pleasant shopping motivations, store characteristics, individual characteristics, strategies, communication and customer loyalty, and three dimensions. The quantitative results of the study show that pleasant shopping motivations, store characteristics, individual characteristics have a significant and positive impact on strategy and communication. Strategies and communications also have a positive impact on customer loyalty in choosing enjoyable products.شناخت اندکی درباره رفتار مصرفکننده بخصوص رفتار انتخاب مصرفکننده در برابر خرید و مصرف محصولات لذتبخش از فروشگاههای زنجیرهای همواره تخفیف در کشورهای در حال توسعه وجود دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل مفهومی رفتار خرید مصرف کننده در انتخاب محصولات لذت بخش بر اساس عوامل موثر بر خرید می باشد. رویکرد پژوهش آمیخته می باشد و از لحاظ هدف، کاربردی می باشد. به این ترتیب در بخش کیفی، دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و از استراتژی نظریه داده بنیاد مشتمل بر کدگذاری باز، محوری و انتخابی و نیز الگوی مبنایی این نظریه به منظور دستیابی به مدل مستخرج از پژوهش استفاده شده است. برای انتخاب نمونه، روش نمونه گیری گلوله برفی که جزو روشهای نمونهگیری هدفمند میباشد، تا حصول اصل اشباع نظری بکار گرفته شد. همچنین در بخش کمی، دادهها از طریق پرسشنامه گردآوری و روش توصیفی پیمایشی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری برای تحلیل و تبیین مدل پیشنهادی به کارگرفته شده است. نتایج کیفی پژوهش در قالب مدل تأیید شده و برازش یافته شامل شش مقوله یا بعد اصلی (انگیزشهای خرید لذتبخش، ویژگیهای فروشگاه، ویژگیهای فردی، استراتژیها، ارتباطات و وفاداری مشتری) و 23 بعد فرعی است. نتایج در بخش کمی نشان داد که انگیزشهای خرید لذتبخش، ویژگیهای فروشگاه، ویژگیهای فردی بر استراتژیها و ارتباطات تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین استراتژیها و ارتباطات بر وفاداری مشتریان در انتخاب محصولات لذتبخش تاثیر مثبت دارند.https://cbs.uok.ac.ir/article_61084_71aa7dd0eadd326260ed89b897f5c683.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823The impact of social networks marketing communication on brand equity, relationship equity and customer responsesتأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه های اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری1051246107410.34785/J018.2019.420FAمجید محمدشفیعیاستادیار، مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان0000-0002-2222-6006یزدان رحمت آبادیکارشناسی ارشد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.0009-0002-6547-0479امید سلیمان زادهدانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهرانJournal Article20190518The purpose of this study was to investigate the effect of social network marketing communications on brand equity, communication value and customer response. The dimensions of social network marketing communications include entertainment, interaction, up-to-date, customization and word-of-mouth advertising. Brand awareness and brand image have been used as two key aspects of brand equity. Also, brand preference, willingness to pay higher and brand loyalty are considered key dimensions of customer response. Content validity was used to assess the validity of the questionnaire and Cronbach's alpha for its reliability was 0.89. The statistical population of the study is Dorsa Leather Instagram social network users. Due to the large size of the population, simple random sampling method with sample size of 300 people was used. The data were analyzed in two levels of descriptive and inferential statistics. Structural equation modeling was used to test the model and investigate the research hypotheses. The results of this study help social network managers influence customer response through the mechanisms of brand equity and communication value. Using the results of this study, it can be suggested to marketing managers to observe customer responses to these activities using predicted mechanisms in social network marketing communications and by incorporating their brand activities in social networks. By using these mechanisms, customers 'loyalty to their brand is strengthened and their customers' response to increased brand satisfaction.هدف از این پژوهش بررسی تأثیر ارتباطات بازاریابی شبکه اجتماعی بر ارزش ویژه برند، ارزش ویژه ارتباطی و پاسخ مشتری است. ابعاد ارتباطات بازاریابی شبکه های اجتماعی سرگرمی، تعامل، به روز بودن، سفارشی سازی و تبلیغات شفاهی درنظر گرفته شد. از آگاهی از برند و تصویر برند بعنوان دو بُعد اصلی ارزش ویژه برند استفاده شد. همچنین ترجیح برند، تمایل به پرداخت بالاتر و وفاداری به برند، بعنوان ابعاد اصلی پاسخ مشتری لحاظ شد. برای روایی پرسشنامه از روایی محتوا و برای پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 89/0 بدست آمد. جامعه آماری پژوهش کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام چرم درسا هستند. باتوجه به حجم بالای جامعه، از نمونهگیری تصادفی ساده با حجم 300 نفر استفاده شد. دادههای گردآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و استباطی تحلیل شد. از مدلسازی معادلات ساختاری برای آزمون مدل و بررسی فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش به مدیران شبکه های اجتماعی کمک کند تا از طریق ساز و کارهای موجود در ارزش ویژه برند و ارزش ویژه ارتباطی، بر پاسخ مشتری تاثیرگذار باشند. با استفاده از نتایج این پژوهش می توان به مدیران بازاریابی پیشنهاد کرد با استفاده از ساز و کارهای پیش بینی شده در ارتباطات بازاریابی شبکه اجتماعی و همچنین با فراگیر کردن فعالیت های برند خود در شبکه های اجتماعی پاسخ های مشتریان به این فعالیت ها را مشاهده نموده و با استفاده از این سازوکارها، وفاداری مشتریان به برند خود را تقویت نموده و پاسخ مشتریان در جهت افزایش رضایت از برند را دریافت نمایند.https://cbs.uok.ac.ir/article_61074_0570de984a20f1205c476d722626d69d.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823A Conceptual Model for Explanation of Scarcity Marketing Emphasizing Brand Authenticity regarding Online Shopping Behaviorارائه الگوی مفهومی برای تبین بازاریابی کمیابی با تا کید بر اصالت برند در رفتار خرید آنلاین1251486108110.34785/J018.2019.986FAخاطره پوراسدالهیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی٬ گروه مدیریت بازرگانی٬ دانشکده مدیریت٬ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال٬ تهران٬ایران.حمیدرضا سعیدنیادانشیار گروه مدیریت بازرگانی٬ دانشکده مدیریت٬ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال٬تهران٬ ایران.زهرا علی پور درویشیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران شمال، دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال.Journal Article20190507Consumers are always looking for markets that can best meet their needs and buy quality goods and services. With advances in information technology, this has led to the emergence of a new form of marketplace called online marketplaces that these online stores are seeking to provide genuine brands to meet the internal and external needs of their customers. Some businesses are also trying to create more customers in the market by limiting the number or time for the buyer. The purpose of this study is to identify factors affecting the concept of scarcity with emphasis on the role of brand authenticity. The present study has a fundamental approach and seeks to present a conceptual model to express the concept of scarce marketing with emphasis on brand authenticity in the field of online shopping behavior and the researcher has used a mixed approach. Thus, in the qualitative part, the data theory strategy, including open, axial, and selective coding, is used to achieve the research paradigm. The descriptive-survey method is used in a small part and PLS software is used to test the proposed model. The results of the research are presented in the form of a validated and fitted model consisting of 5 main dimensions and 33 sub dimensions.مصرف کنندگان همواره در جستجوی بازارهایی هستند که بتواند نیازهای خود را به بهترین شکل برآورده ساخته و کالا و خدمات با کیفیت خریداری کنند. همچنین با پیشرفت هایی که در زمینه فنآوری اطلاعات صورت گرفته، این موضوع باعث پیدایش و توسعه شکل جدیدی از بازار به نام بازارهای اینترنتی شده که این فروشگاه های اینترنتی به دنبال ارائه برندهای اصیل برای ارضا نیازهای درونی و بیرونی مشتریان خود می باشند. از سوی دیگر برخی بنگاه ها، تلاش دارند تا در بازار با ایجاد محدودیت در تعداد و یا زمان برای خریدار، نیاز به خرید بیشتری نزد مشتریان ایجاد کنند. هدف محقق در این پژوهش شناسایی عوامل اثرگذار بر مفهوم بازاریابی کمیابی با تاکید بر نقش اصالت برند می باشد. پژوهش حاضر دارای رویکردی بنیادی بوده و به دنبال ارائه مدلی مفهومی به منظور تبیین مفهوم بازاریابی کمیابی با تاکید بر اصالت برند در حوزه رفتار خرید اینترنتی میباشد و پژوهشگر از رویکرد آمیخته استفاده کرده است. به این ترتیب که در بخش کیفی از استراتژی نظریه داده بنیاد و مشتمل بر کدگذاری باز، محوری، انتخابی به منظور دستیابی به مدل الگوی پژوهش بهره برده شده است. در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی و برای آزمون مدل پیشنهادی از نرم افزار پی ال اس استفاده شده است که نتایج پژوهش در قالب یک مدل تایید شده و برازش یافته، شامل 5 بعد اصلی و 33 بعد فرعی ارائه شده است.https://cbs.uok.ac.ir/article_61081_d20a08e8c6211e660697ec3d0646c2ea.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Exploring Conceptual Map of Attitudes against Chinese Automotive Brands by Using the Zaltman Metaphor elicitation technique (Zmet)استخراج شبکه تداعیات ذهنی افراد به برندهای خودروساز چینی با استفاده از تکنیک استعارههای استخراجی زالتمن(زیمت)1491696108610.34785/J018.2019.958FAزهره دهدشتی شاهرخدانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی0000-0002-4736-224Xمهدی بشیرپوردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی/دانشگاه علامه طباطبائی0000-0001-5964-9662Journal Article20190414Chinese carmaker brands have grown rapidly in the Iranian market in recent years and their market share has increased. In this study, the researchers aim to understand what associations exist in the minds of Chinese automotive brands, what gender and intensity these associations have in the minds of audiences, and how these associations drive Chinese cars. Interviews and extraction metaphors of Zaltman were used to gather information. The study population was people who had experience of using Chinese cars. The findings of a map and network of audience mental associations showed that the characteristics, functions and values of Chinese cars were mostly negative, and the frequency of repeated negative associations was higher in the audience. The most significant positive associations included relatively low prices and low fuel consumption, and the most significant negative associations included high maintenance costs, high sales risk, being classless, poor country brand and poor technical quality of the car. Compared to previous research, research has generally yielded the same results in terms of associations, attitudes, characteristics, functions, and values, and has shown that, like many places in the world, there are no positive associations and attitudes toward Chinese brand and Chinese products. , But because of the brand's presence in the developing world market and the fact that people in these countries do not have much financial power, people buy it in spite of the negative associations and attitudes toward these products.برندهای خودروساز چینی در سالهای اخیر رشد زیادی در بازار ایران داشتهاند و سهم از بازار آنها افزایشیافته است، در این تحقیق هدف محققین این بوده است که دریابند چه تداعیاتی در ذهن مخاطبان نسبت به برندهای خودروساز چینی وجود دارد، این تداعیات چه جنس و شدتی در ذهن مخاطبان دارند و چگونه این تداعیات باعث خرید خودروهای چینی میشوند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه و روش استعارههای استخراجی زالتمن (زیمت) استفادهشده است، جامعه مورد مطالعه افرادی بودند که تجربه استفاده از خودروهای چینی را داشتهاند (استفادهکنندگان سابق، استفادهکنندگان فعلی). یافتههای تحقیق بهصورت نقشه و شبکه تداعیات ذهنی مخاطبان نشان داد که ویژگیها، کارکردها و ارزشهای خودروهای چینی عمدتاً منفی هستند و میزان تکرار تداعیات منفی در گفتههای مخاطبان بیشتر بود. مهمترین تداعیات مثبت شامل قیمت نسبتاً کم و مصرف کم سوخت بودند و مهمترین تداعیات منفی شامل هزینههای نگهداری بالا، ریسک بالای فروش، بیکلاس بودن، برند ضعیف کشور و کیفیت فنی پایین خودرو بودند. تحقیق در مقایسه با تحقیقات پیشین عمدتاً نتایج یکسانی را از حیث تداعیات، نگرشها، ویژگیها، کارکردها و ارزشها داشت و نشان داد که مانند بسیاری از نقاط دنیا نسبت به برند کشور چین و محصولات چینی تداعیات و نگرشهای مثبتی وجود ندارد، اما به دلیل فعالیت این برندها در بازار کشورهای در حال توسعه و این واقعیت که مردم این کشورها از نظر مالی قدرت زیادی ندارند، علیرغم وجود تداعیات و نگرشهای منفی نسبت به این محصولات، مردم آنها را به دلایلی مانند ناچاری خریداری میکنند.https://cbs.uok.ac.ir/article_61086_194c50b5577ab5855414222bb1cb1aed.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Mapping Consumers' Mental Model of Iranian productsنگاشت نقشه ذهنی مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی1711916108910.34785/J018.2019.890FAکبری بخشی زاده برجاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران ایرانناصر داورزنیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران.Journal Article20190414The consumer's view of the superiority of foreign products in Iran and the current conditions of the country has become a challenge. Internal studies show that Iranian consumers tend to buy Iranian goods less favorably. This has become one of the concerns of Iranian statesmen and producers. Every consumer has a set of preferences for their products, and each person creates a system of personal structures for himself or herself to make sense of the world around him. In other words, the behavior of individuals is driven by these cognitive structures that, if done correctly, leads to a deeper and more coherent understanding and new insights into the subject under study for researchers. In this regard, semi-structured interviews were conducted with 15 consumers who had high level of mental involvement compared to the country of origin using the Zoom technique and an overview of Iranian goods was extracted. This map contains 37 positive and negative mental constructs including structures such as money laundering, uncertainty, a sense of deception, lack of innovation, lack of trust, avoidance of Iranian goods, inappropriate design, low attractiveness, lack of beauty, existence has it. Finally, based on the relationships between structures, the central and influential structures that control other structures are extracted. These constructs include low durability, low productivity and cheating in production and poor quality, all of which have a negative impact, and thus offer useful suggestions for redefining these personal constructs that lead to the production of a customer's mental image of Iranian goodsآنچه که در ایران و در شرایط کنونیِ کشور به یک چالش تبدیل شده، دیدگاه مصرفکننده در مورد برتری محصولات خارجی است. مطالعات داخلی نشان می دهد، تمایل مصرف کنندگان ایرانی به خرید کالاهای ایرانی از حد مطلوب کمتر است. همین مسئله به یکی از دغدغههای دولتمردان و تولیدکنندگان ایرانی تبدیل شده است. هر مصرف کننده پیش فرض هایی برای انتخاب محصولات مورد نظر خود داشته و هر فرد برای خود سیستمی از سازه های شخصی را شکل می دهد و از آن برای معنا دادن به دنیای اطرافش بهره می برد. به عبارتی رفتار اشخاص توسط همین سازه های شناختی هدایت می شود که اگر به طور صحیح احصاء شوند به درک عمیق تر و منسجم تر و همچنین ایجاد بینش های جدید نسبت به موضوع مورد مطالعه برای پژوهشگران منجر می شود. هدف این مطالعه نگاشت نقشه ذهنی مصرفکنندگان نسبت به کالای ایرانی می باشد.<br />در این راستا، با پانزده نفر از مصرفکنندگانی که نسبت به کشور مبدأ درگیری ذهنی بالایی داشتند، مصاحبه نیمه ساختار یافته با استفاده از تکنیک زیمت انجام گرفت و نقشه اِجماعی کالای ایرانی استخراج گردید. این نقشه شامل 37 سازه ذهنی مثبت و منفی است که در بین آنها سازههایی مثل "دور ریختن پول"، "عدم اطمینان"، "حس فریب خوردن"،"عدم نوآوری"، "عدم اعتماد"، "دوری کردن از کالای ایرانی"،" طراحی نامناسب"، "جذابیت کم" و "عدم زیبایی" دیده میشود. در انتها بر اساس روابط بین سازهها، سازه های مرکزی و تأثیر گذار که کنترل سایر سازه ها را در دست دارند، استخراج گردید.https://cbs.uok.ac.ir/article_61089_fe9b9dcb780c9226f09fa2489a69bf89.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Branding to create consumer value in the Iranian banking systemبرندسازی جهت خلق ارزش مصرفکننده در نظام بانکی کشور1932116108710.34785/J018.2019.823FAحسن عباس زادهدانشجوی دکترای گروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایراناکبر عالم تبریزاستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانمنصور ایران دوستاستادیارگروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایرانعادل صلواتیاستادیارگروه مدیریت، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج، ایرانJournal Article20190411Branding is emerging as a new form of customer-bank communication in order to compete and dominate the banking industry's marketing paradigm. This concept is very dynamic and, despite extensive research, has not yet been adequately explored. The purpose of this research is to identify and classify the constituent factors in the banking industry that in terms of outcome, development and in terms of purpose, it is practical. The present study employs a hybrid approach, in which the constituent factors of the brand in the banking industry of the country are first identified by studying the theoretical foundations using Delphi method and then by interpreting structural modeling approach to the leveling of branding factors. Is. Research findings indicate that eleven branding factors in the banking system at five levels including brand loyalty; Brand desire, brand attachment and brand trust; Dimensions of brand commitment, brand satisfaction, brand personality, brand reputation; Perceived value; service quality and Brand Identity.برندسازی بهعنوان شکل جدیدی از ارتباطات میان مشتریان و بانکها بهمنظور الزام رقابتی و پارادایم غالب در بازاریابی صنعت بانکداری مطرح است. این مفهوم بسیار پویا بوده و علیرغم پژوهشهای گسترده، هنوز بهاندازه کافی موردبررسی قرار نگرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی و سطحبندی عوامل تشکیلدهنده برند در صنعت بانکداری میباشد که ازنظر نتیجه توسعهای و از منظر هدف کاربردی به شمار میآید. پژوهش حاضر از روش ترکیبی بهره میگیرد بدینصورت که نخست عوامل تشکیلدهنده برند در صنعت بانکداری کشور بامطالعه مبانی نظری و با استفاده از روش دلفی(اخذ نظر خبرگان) شناسایی و سپس از طریق رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری نسبت به سطحبندی عوامل برندسازی اقدام شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که عوامل یازدهگانه برند سازی در سیستم بانکی در پنج سطح به ترتیب وفاداری برند در سطح اول، تمایل برند، دلبستگی برند و اعتماد برند در سطح دوم، ابعاد تعهد برند، رضایت برند، شخصیت برند، شهرت برند و ارزش ادراکشده در سطح سوم، کیفیت خدمات در سطح چهارم و هویت برند در سطح پنجم طبقهبندی میشود.https://cbs.uok.ac.ir/article_61087_6cf90825c067e94922af52d25275be3a.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Graphic warning and Smoking cessation; mediating role of fear aversion and perception of health threatsمطالعه سطوح گرافیکی هشدار در بستهبندی های سیگار و تاثیر آن بر نیات ترک مصرف؛ تحلیل نقش میانجی برانگیختگی ترس و ادراک از تهدید سلامت2132286106810.34785/J018.2019.797FAمهدی خادمی گراشیاستادیار موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت وبرنامه ریزی0000-0002-5150-2866فاطمه صفویکارشناسی ارشد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزیJournal Article20190115In recent decades, social marketing has been recognized as an effective attitude to behavior change. Today, smoking is one of the health concerns for young people. Graphical warning messages are one of the initiatives developed in social marketing, which aims to increase crack action or reduce smoking. The purpose of this study was to investigate the effect of graphic warnings on cigarette packs. In the survey, data were collected from 126 smokers in Tehran universities. The results showed warning levels in the light of the frequency of smoking is likely to lead to fear, and fear affects the health threat from smoking. However, findings show that graphical warnings do not affect the thinking of treating, but in interaction with the frequency of smoking, it can affect the thinking of smoking cessation. The results of this study also show visual messages are more effective than verbal messages.در دهه های اخیر، بازاریابی اجتماعی به عنوان یک نگرش مؤثر بر تغییر رفتار تکامل یافته است. امروزه یکی از دغدغههای سلامتی برای جوانان جلوگیری از گرایش آن ها به دخانیات است. پیامهای هشداردهنده گرافیکی یکی از طرح های توسعه داده شده در بازاریابی اجتماعی است که هدف آن افزایش کنش ترک یا کاهش مصرف سیگار است. این پیامها، روشی است که امید می رود بتوان از طریق آن با مصرفکننده سیگار و اطرافیان او ارتباط برقرار کرد تا رفتار مصرفی وی تعدیل شود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تاثیر هشدارهای گرافیکی روی پاکتهای سیگار است. در پیمایش انجام شده دادههای مورد نیاز از 126 نفر از دانشجویان سیگاری دانشگاههای تهران در منطقه یک جمعآوری و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج تحلیل آماری نشان داد که سطوح هشداردهنده در پرتو متغیر دفعات مصرف سیگار منجر به ایجاد ترس میشود و ترس بر روی باور به تهدید سلامت ناشی از مصرف سیگار تاثیر میگذارد. با این حال یافتهها نشان داد هشدارهای گرافیکی بر نیات ترک سیگار تاثیری ندارد ولی در تعامل با دفعات مصرف سیگار میتواند بر نیات ترک سیگار تاثیر داشته باشد. نتایج این پژوهش همچنین نشان میدهد که پیامهای تصویری برخلاف پیامهای متنی تأثیرگذاری بیشتری دارند.https://cbs.uok.ac.ir/article_61068_f96fb348bf73fe71e5626f1eebeecc12.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823The Phenomenology of Women's Buying Behavior before the Iranian Ancient Nowruzپدیدارشناسی رفتار خرید شب عید زنان در نوروز باستانی ایرانیان2292446107110.34785/J018.2019.132FAمیثم شیرخدائی. دانشیار، دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران، بابلسر.اسدالله کردناییجاستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرسفرشته خلیلی پالندیدانشجوی دکتری، مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.Journal Article20190522<strong>Abstract</strong> <br />Buying is one of the essential tools for meeting basic needs and satisfying mental needs. The purpose of this study is to understand the Women's buying behavior before the Iranian ancient Nowruz, in order to gain a deeper and more profound insight into this phenomenon. Therefore, attention to buying behavior before Nowruz from the Iranian women's point of view is the innovation of this research. The present study is based on a qualitative approach based on the interpretative paradigm that has been implemented through phenomenological research strategy. In order to collect data with thirteen housewives and employed who had a child have been semi-structured interview. They were between the ages of 30 and 40 years old. The Van Mennen method (in-depth analysis) was used to analyze the interview data. The findings of the research consist of three aspects: "the nature of buying before Nowruz", "the consequences of buying before Nowruz" and "the process of buying before Nowruz". The results of the research show that the phenomenon of buying before Nowruz has four parts: "Completion of hard days", "happiness and impulse", "self-expression" and "childish nostalgia" and has positive and negative economic, social and psychological consequences.خرید کردن یکی از ابزارهای ضروری در تأمین نیازهای اولیه و ارضای نیازهای روانی است. هدف این مطالعه، فهم خرید شب عید در زنان است که منظور آن کسب درک و بینش عمیقتر و غنیتر درباره این پدیده می باشد. از اینرو توجه به رفتار خرید شب عید از نگاه زنان ایرانی از نوآوری این پژوهش میباشد. پژوهش حاضر با صبغه کیفی مبتنی بر پارادایم تفسیری است که به مدد راهبرد پژوهش پدیدارشناسی به اجرا درآمده است. به منظور گردآوری دادهها با سیزده نفر از زنان خانهدار و شاغلی که دارای فرزند و در بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سالگی بودند، مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. برای تحلیل دادههای مصاحبه از روش ون منن (تجزیه و تحلیل درون مایهای) استفاده شده است. یافتههای حاصل از پژوهش مشتمل بر سه درون مایه است که عبارتند از «ماهیت خرید شب عید»، «پیامدهای خرید شب عید» و «فرایند خرید شب عید». نتایج پژوهش نشان می دهد که پدیده خرید شب عید دارای چهار درون مایه «اتمام روزهای سخت»، «شادی و تکاپو»، «خوداظهاری» و «نوستالژی کودکانه» است و پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و روانی مثبت و منفی به همراه دارد.https://cbs.uok.ac.ir/article_61071_f5b8f2a2f2bfb2eb0f6f7bab54b2dd61.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Designing a Branding Model for Commercial Insurance Companies in Iran With the Help of a Mixed Research Methodطراحی مدل برندسازی در شرکتهای بیمه بازرگانی ایران با استفاده از رویکرد پژوهش ترکیبی2452656107310.34785/J018.2019.363FAلیلا کریمیاندانشجوی دکتری رشته مدیریت بازرگانی، گرایش بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهرانمیر احمد امیر شاهیدانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه الزهراء(س) تهران0000-0003-1714-0205کامبیز حیدرزادهدانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0002-4592-3816فرهاد غفاریدانشیار و عضو هیات علمی گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20190525One of the major challenges of service marketing is its intangibility. Branding research shows that each person unconsciously holds about 40 brands and takes them into consideration when choosing. The present study, which deals with designing a model of service branding in commercial insurance companies, is a combination of methods, in terms of purpose, it is practical and in terms of data collection, it is a survey and is done in two phases. In the qualitative phase, interviews were held with four insurance industry experts, mainly technical assistants and managers of branding, marketing and public relations, during which the most important indicators of effective branding in commercial insurance companies included technical capabilities, support and Management and mix of service marketing, environmental characteristics, sales strategy and internal marketing were extracted. In the second phase of the research, a questionnaire was distributed and exploratory and confirmatory factor analysis were used to determine the relative importance of model variables and results analysis. The ranking of the factors influencing the branding of insurance companies shows that technical capability has the most impact. If insurance companies primarily focus on getting premium-risk premiums, the public's negative image of them will gradually disappear and a more favorable mentality of the brand will be created.یکی از چالش های اساسی بازاریابی خدمات این است که ناملموس هستند. شاید به همین دلیل باشد که بازاریابی و فروش خدمات سختتر از کالاها بوده و موفقیت در آن مستلزم به کارگیری استراتژیهای بازاریابی و برندسازی کارآمدتر و نیز کارکنان فروش تواناتر است.این پژوهش که به طراحی مدل برندسازی خدمات در شرکتهای بیمه بازرگانی پرداخته است، از دید روش ترکیبی (کیفی و کمی)، از منظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه گردآوری اطلاعات، پیمایشی است و در دو فاز صورت گرفته است. در فاز کیفی با 40 نفر از خبرگان صنعت بیمه که عمدتاً مدیران میانی و عملیاتی/روابط عمومی بودند، مصاحبههایی صورت گرفت و طی آن مهمترین شاخصهای مؤثر برندسازی در شرکتهای بیمه بازرگانی کشور استخراج گردید. در این بخش از پژوهش 132 مفهوم، 25 مقوله و 7 محور کلّی برای برندسازی شرکتهای بیمه بازرگانی شناسایی شدند که عبارتند از: توانمندیهای فنّی، پشتیبانی، و مدیریتی و نیز آمیزه بازاریابی خدمات، ویژگیهای محیطی، استراتژی فروش، و بازاریابی داخلی. بدین ترتیب، مدل تحقیق با استفاده از روش برخواسته از دادهها تبیین گردید. در فاز دوّم پژوهش برای تعیین میزان اهمّیت نسبی متغیرهای مدل و تحلیل نتایج از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد و مدل به دست آمده در فاز اول پژوهش مورد تأیید کمی نیز قرار گرفت.https://cbs.uok.ac.ir/article_61073_f86fc0d242289f7266d8107044bfaab7.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Content Analysis of sales management and sports consumer behavior researches in Islamic Republic of Iranتحلیل محتوای پژوهشهای مدیریت فروش و رفتار مصرفکننده ورزشی در ایران2672866107210.34785/J018.2019.510FAحمید قاسمیدانشیار مدیریت ورزشی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران0000-0001-5305-3331میثم عسگرشمسیدانشجوی مقطع دکترای مدیریت ورزشی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور تهران، ایران، دبیر تربیتبدنی آموزش و پرورش شهرستان تنکابن و مدرس مدعو دانشگاه پیام نور مرکز رامسرJournal Article20190601The purpose of this study is to analyze the content of sales management research and sport consumer behavior in Iranian sport management publications. The research is mixed and based on content analysis. The statistical sample is the total number and includes articles of scientific journals of Iran from 2003 to the end of June 2018 and includes 331 articles. The research data collection tools were coding sheets, whose validity was confirmed by professors specializing in sports marketing. Reliability was also obtained by coefficients of agreement between coders by the formula of Scott. Most of the research was published in the journal Modern Approaches to Sport Management with 36 articles. The main focus of the research was on the effect of branding, at a rate of 14.2%, and on the research area of psychological dependence on sport consumerism, at 21.5%. 86.7% of the researches were using quantitative method and 46.85% by SPSS software. 96.4% of the studies had an applied purpose and the group of clients of sporting goods and services with a 39% dominant level of analysis, of which 39.2% studied. 97.6%of the cross-sectional data were collected using a questionnaire. 31.43% of the national studies were conducted by three author. 52.85% of the studies had at least one female author. Since then 2013 the research process in this field has grown dramatically. Therefore, this research is expected to provide activists with an understanding of the present and past issues of a forward-looking approach to explore opportunities and orient future research.هدف این پژوهش، تحلیل محتوای ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی مدیریت فروش و رفتار مصرف کننده ورزشی در نشریات مدیریت ورزشی ایران میباشد. نوع پژوهش، آمیخته ی مبتنی بر تحلیل محتوا است. نمونهی آماری کلشمار و شامل، ﻣﻘﺎﻻت نشریات علمی- پژوهشی ایران از سال 1382 تا پایان خردادماه 1397، برابر 331 مقاله می باشد. ابزار پژوهش برگههای کدگذاری بوده اند که روایی (راستی) آنها توسط اساتید متخصص در بازاریابی ورزشی تأیید شده است. پایایی (درستی) مربوطه با ضریب توافق بین کدگذاران به وسیله فرمول پیاسکات (94%) بدست آمده است. بررسی های انجام شده نشان داد که ﺑﻴﺸﺘﺮ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎی انجام شده در فصلنامه رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی با 36 مقاله ﻣﻨﺘﺸﺮگردیده است. محور اﺻﻠﻲ ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ، در حوزهی ارزیابی اثر برند شدن (%2/14)، ﺑﻮد و در حوزهی پژوهشی: وابستگی روانی مصرفکننده ورزشی (%15/21) ﺑﻮده است. (%7/86) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ از روش ﻛﻤّﻲ و (%85/46) از نرمافزار آماری (SPSS) اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه است. (%4/96) پژوهشهای مذکور دارای هدف کاربردی و گروه مشتریان کالا و خدمات ورزشی با (%39) ﺳﻄﺢ ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻏﺎﻟﺐ بود که (%2/39) ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت روی آنها، ﺻﻮرت ﮔﺮفته است. (%6/97) موارد از دادهﻫﺎی ﻣﻘﻄﻌﻲ ﺑﺎ پرسشنامه (%65/80) انجام و از دادهﻫﺎی ﻃﻮﻟﻲ اﺳﺘﻔﺎده نشده است. جالب توجه اینکه (%43/31) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ در سطح ملی و ﺗﻮﺳﻂ 3 ﻧﻮﻳﺴﻨﺪه (%2/43) اﻧﺠﺎم گردیده است. همچنین (%85/52) ﭘﮋوﻫﺶﻫﺎ ﺣﺪاﻗﻞ دارای یک ﻧﻮﻳﺴﻨﺪهی زن ﺑﻮده اﻧﺪ واز ﺳﺎل 1392 روﻧﺪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ این حوزه، رﺷﺪ ﭼﺸﻢﮔﻴﺮی داشته است. بنابراین، انتظار میرود این پژوهشها با ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ ﻣﺴﺎئل ﻣﻮﺟﻮد و ﮔﺬﺷﺘﻪ، روﻳﻜﺮدی آﻳﻨﺪهﻧﮕﺮ جهت ﻛﺸﻒ ﻓﺮﺻﺖﻫﺎ و ﺟﻬﺖدﻫﻲ به پژوهشهای آتی در اختیار دست اندرکاران این حوزه، قرار دهند.https://cbs.uok.ac.ir/article_61072_6d43861e09310989e06134ad5b73d6b3.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Designing a customer experience and response improvement model using social media marketingطراحی مدل ارتقای تجربه و پاسخ مشتری با استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی2873096107010.34785/J018.2019.755FAسجاد خالوزاده مبارکهدانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیر مانیاناستاد، گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانطهمورث حسنقلی پور یاسوریاستاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190630The purpose of the present study is to design a model for enhancing customer experience and response using social media marketing. Therefore, identifying the categories that will enhance the customer experience and response and the strategies needed in this regard are the goals of this study. This research is based on a systematic foundation data theory approach. The sampling method is theoretical. Data were collected through interviews that continued until theoretical saturation. A total of 14 clients and experts from social media marketing related to apparel and in Isfahan. Data analysis was done through open, axial and selective coding and finally the research model was obtained. The results of this study show that the categories of time management, cost management, leisure management, choosing the right product, desire for comfort and social influence are the national factors that drive customer participation and use of social media marketing. This has led to customer experience and responsiveness through the strategies of the present study, namely social media capabilities, customer mobility and perceived value.هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارتقای تجربه و پاسخ مشتری با استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی می باشد. بنابراین شناسایی مقوله هایی که به ارتقای تجربه و پاسخ مشتری منجر می گردد و راهبردهای مورد نیاز در این زمینه از اهداف این پژوهش می باشد. پژوهش پیش رو با روش گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد) سیستماتیک انجام شد. نمونه گیری در این پژوهش به صورت نمونه گیری نظری می باشد. داده ها از طریق ابزار مصاحبه جمع آوری گردید. انجام مصاحبه ها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. در مجموع مصاحبه ها با 14 نفر از مشتریان و متخصصان که از بازاریابی رسانه های اجتماعی در زمینه پوشاک و در شهر اصفهان استفاده می کنند انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق سه نوع کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام گرفت و در نهایت مدل پژوهش به دست آمد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که مقوله های مدیریت زمان، مدیریت هزینه، مدیریت اوقات فراغت، انتخاب محصول مناسب، تمایل به رفاه و آسایش و نفوذ اجتماعی عوامل علّی و سبب ساز مشارکت مشتری و استفاده از بازاریابی رسانه های اجتماعی می باشند که این مقوله ها از طریق راهبردهای پژوهش حاضر یعنی قابلیت های رسانه های اجتماعی، تحرک و پویایی مشتری و ارزش درک شده به تجربه و پاسخ مشتری منجر می گردد.https://cbs.uok.ac.ir/article_61070_4cbb39a10c8e27877bac8f92cd0d6773.pdfدانشگاه کردستانمطالعات رفتار مصرفکننده2717-00046120190823Marketing Pattern Modeling For Cultural Products Export According To Consumer Behavior (Case Study: painting)طراحی الگوی بازاریابی صادرات محصولات فرهنگی با توجه به رفتار مصرف کننده (مورد مطالعه: تابلونقاشی)3113326106910.34785/J018.2019.404FAتوران تقدیمیدانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات متحده عربی).اصغر مشبکی اصفهانیاستاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرسرضا صالحی امیریعضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی، ددانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزد اسلامیمهرداد نوابخشعضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20180517Export marketing is nowadays a competitive advantage for developing and developing countries. On the other hand, the export of cultural products as products that can represent the real and cultural landscape of the country and have been a great help to non-oil exports has been considered in various aspects in recent years. Undoubtedly, identifying the factors and designing an effective model for exporting cultural products to the scientific community is undeniable. The research method used in this study is quantitative-qualitative. In this paper, first, the factors affecting export marketing of more than 120 factors have been identified from the research literature, and by using the Colaizzi seven-step method, 33 important factors have been identified and exploratory factor analysis. In the quantitative analysis section, the 29 factors that were confirmed in terms of factor analysis were classified into 6 concepts by principal component analysis and identified and introduced as a model for success in export marketing of cultural products. According to the results of the study, it can be said that the process of exporting cultural products largely depends on the perception and the way the customer interacts, stemming from the company's capability and product characteristics known as effective internal features and effective external features rank second.امروزه صادرات و بویژه بخش بازاریابی در این حوزه به عنوان عامل برتری و مزیت رقابتی برای کشورهای در حال توسعه و نیز توسعهیافته مطرح شده است. از طرفی صادرات محصولات فرهنگی به عنوان محصولاتی که میتواند معرف سیمای واقعی و فرهنگی کشور ما بوده و کمک شایانی در جهت صادرات غیر نفتی باشد، در سالهای اخیر از جهات مختلفی مورد توجه قرار گرفته است. بی تردید در این زمینه شناسایی عوامل و طراحی الگویی اثربخش برای صادرات محصولات فرهنگی در جامعه علمی قابل ملاحظه است. روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش از نوع آمیخته کیفی – کمی است بدین شرح که ابتدا عوامل اثرگذار بر بازاریابی صادرات بالغ بر 120 عامل از ادبیات پژوهش شناسایی شده و سپس با استفاده از «روش هفت مرحلهای کلایزی» تعداد 33 عامل مهم شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل عاملی اکتشافی قرار گرفت. در بخش تحلیل کمی تعداد 29 عامل که به لحاظ بار عاملی تأیید شدهاند با روش تحلیل مؤلفههای اصلی در 6 مفهوم طبقهبندی شده و به عنوان الگویی جهت موفقیت در بازاریابی صادرات محصولات فرهنگی شناسایی و معرفی شدهاند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت فرایند صادرات محصولات فرهنگی تا حدود زیادی به ادراکات و نحوۀ تعامل با مشتری بستگی دارد که خود نشأت گرفته از توانمندیهای شرکت و ویژگیهای محصول است که تحت عنوان ویژگیهای داخلی مؤثر شناخته شدهاند و ویژگیهای خارجی اثرگذار در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.https://cbs.uok.ac.ir/article_61069_418dd6bf217c5a677723ad8e6a092efd.pdf