TY - JOUR ID - 61674 TI - شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان با استفاده از روش فراترکیب JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - جاویدى, مهرى AU - فروزنده دهکردی, لطف الله AU - حسینی, میرزا حسن AU - پرهیزگار, محمد مهدی AD - کارشناس قراردادها-شرکت ملى حفارى ایران AD - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد تمام گروه مدیریت ،دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشیار گروه مدیریت،دانشگاه پیام نور مرکز تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 2 SP - 48 EP - 73 KW - رفتار خرید سبز KW - مصرف کننده سبز KW - محیط زیست KW - فراترکیب DO - 10.34785/J018.2020.442 N2 - در سالهای 1960 و اوایل سال1970 مسائل مربوط به محیط زیست بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و مصرف کنندگان در خریدهای خود مسائل زیست محیطی را مدنظر قرارداده واین نگرانی ها منجر به رشد محصولات اکولوژیک در سطح جهان گردید.هدف این پژوهش شناسایی و استخراج عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان می باشد.به همین منظور این مقاله به دنبال بررسی نظام مند مطالعات صورتپذیرفته در زمینه رفتار خرید سبز می باشد تا با ارائه یک مدل خاص از ترکیب نتایج آنها ، اهمیت این موضوع را بیش از پیش نمایان سازد.روش کار در این مطالعه ، کیفی و از نوع متامطالعه به نام فراترکیب است. جمعیت مورد مطالعه شامل تمامی مقالات و پژوهش های مرتبط با موضوع پژوهش می باشد.با بررسی 61 مقاله از 407 مقاله ی اولیه در نهایت 2 بعد(درونی و بیرونی) ،6 مؤلفه اصلی(عوامل روانی، فردی ، ارزشی – اعتقادی، آمیخته بازاریابی، اجتماعی – فرهنگی و مرتبط با محصول) و 59 زیر مؤلفه به عنوان عوامل مؤثر بر رفتار خرید سبز مصرف کنندگان که در پژوهش های محتلف داخلی و خارجی در بین سالهای 2000 الی2017 به آنها اشاره شده است شناسایی، استخراج و دسته بندی شد. براساس این عوامل ، مدل یکپارچه نهایی ارائه و با استفاده از شاخص کاپا اعتبارسنجی شده است.این مقاله می تواند بعنوان مبنایی برای برنامه ریزی از سوی مدیران دولتی و همچنین شرکتهای تولید کننده محصولات سبز قرار بگیرد و پژوهشگران می توانند در تحقیقات آتی خود از آن استفاده نموده و به راستی آزمایی آن بپردازند. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_61674.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_61674_c4848a3700228da0d4639a632dbc0b1c.pdf ER -