TY - JOUR ID - 61502 TI - بررسی رفتار مصرف‌کننده به منظورخلق ارزش مورد انتظار مشتری توسط تحلیل کلان داده‌ها JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - موسوی, سید محسن AU - امیری عقدایی, سید فتح اله AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان AD - دانشیار دانشکده علـوم اداری و اقتصـاد، دانشگاه اصفهان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 7 IS - 1 SP - 160 EP - 182 KW - خلق ارزش KW - کلان داده KW - ارزش ادراک شده KW - یادگیری ماشین KW - متن‌کاوی DO - 10.34785/J018.2020.467 N2 - مفهوم «ارزش» در کسب‌و‌کار، محصول یا خدمت بالقوه‌ای است که یک کسب‌وکار وعدۀ تحویل آن را به مشتری می‌دهد و بطور کلی دلیل انتخاب یک بِرند توسط مشتری و ترجیح آن نسبت به بِرند‌های رقیب می‌باشد. در سال‌های اخیر با افزایش حضور مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی در بستر اینترنت امکان دسترسی به داده‌های مربوط به علایق و ارزش‌های مورد انتظار مصرف‌کنندگان به وجود آمده است؛ هدف این پژوهش شناسایی مؤلفه‌های ارزش، جهت خلق و ارائه ارزش به مشتری، با استفاده از تجزیه و تحلیل نظرات و محتوای تولید شده توسط مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی است. بدین منظور تعداد 41904 نظر از مشتریان در رابطه با کالای «تلفن همراه» از سایت فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا جمع‌آوری و با استفاده از روش‌های تحلیل کلان‌داده‌ها (عقیده‌کاوی و تخصیص پنهان دیریکله) مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد. بر اساس یافته‌های پژوهش پنج دسته کلی ارزش شامل: 1. ارزش‌های کارکردی، 2. ارزش‌های اقتصادی، 3. ارزش‌های کیفی، 4. ارزش‌های احساسی و 5. ارزش‌های اجتماعی، به همراه سازه‌های مربوط به هر نوع از ارزش شناسایی گردید؛ نتایج نشان می‌دهد با استفاده از تحلیل کلان‌داده‌ها می‌توان با سرعت بیشتر و اتلاف کمتر منابع، تصویری شفاف‌تر از ارزش‌های مورد انتظار مشتری، به منظور ارائه محصولی متناسب با نیاز و خواسته‌های مصرف‌کننده بدست آورد. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_61502.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_61502_828a08f7c2ce8585b331aefe8b062b4f.pdf ER -