TY - JOUR ID - 61281 TI - تحلیل رابطه بین پیشران های خریدهای برنامه ریزی نشده با تکنیک هایANP ,DEMATEL و ISM JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - عرب احمدی, حامد AU - حیدریه, سیدعبدالله AU - وکیل الرعایا, یونس AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحدسمنان، دانشگاه آزاداسلامی، سمنان، ایران AD - استادیار گروه مدیریت، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 2 SP - 174 EP - 198 KW - خریدهای برنامه ریزی نشده KW - محصولات نوستالوژیک KW - دیمتل فازی KW - تحلیل شبکه فازی و معادلات ساختاری تفسیری DO - 10.34785/J018.2019.329 N2 - امروزه با رقابتی شدن بازارها، مدیران بازاریابی در صدد ایجاد نوآوری در محصولات خود هستند تا بتوانند از این طریق از رقبا متمایز شوند و یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود کاربرد نوستالوژی در بازاریابی است. محصولات نوستالوژیک محصولاتی هستند که می‌توانند با یاد‌‌آوری گذشته برای افراد جذابیت ایجاد کرده و به ‌عنوان نوعی محرک خرید عمل کنند. معمولا برای خرید این نوع محصولات از قبل برنامه‌ریزی صورت نمی‌گیرد و در لیست (فیزیکی و ذهنی) مصرف‌کننده‌گان جای ندارند. در این پژوهش، تلاش شده به تحلیل رابطه بین متغیرهای موثر بر خریدهای برنامه‌ریزی ‌نشده با تاکید بر محصولات نوستالوژیک پرداخته شود. در ابتدا با مطالعه پیشینه پژوهش‌های مرتبط متغیرها شناسائی و با نظرات خبرگان و به ‌روش دلفی فازی غربال‌گری شدند. جامعه آماری، 15‌ ‌خبره شامل اساتید دانشگاهی و مدیران بازاریابی شهر تهران می‌باشند و از تکنیک‌های دیمتل ‌‌فازی برای تعیین شدت اثرگذاری و اثرپذیری، از تحلیل‌‌ شبکه ‌‌فازی برای تعیین وزن و از معادلات ‌ساختاری ‌تفسیری برای سطح ‌‌بندی و تحلیل روابط بین متغیرها استفاده شده است. نتایج حاصل از دیمتل فازی نشان داد که متغیرهای"ویژگی‌های فردی" و "ویژگی‌های محصول" بیشترین اثرگذاری و متغیرهای "ویژگی‌های فروشگاه" و "ویژگی‌های روانشناختی" بیشترین اثرپذیری را داشته‌اند. بر اساس یافته‌های تحلیل شبکه فازی، زیر-متغیر "نوستالوژی برانگیخته" بیشترین وزن و اهمیت را دارد و نتایج معادلات ساختاری تفسیری نشان داد که متغیر "نوستالوژی برانگیخته" در سطح اول مدل قرار گرفته است و بازاریابی باید آن را جزء اولویت های خود برا بهبود در نظر بگیرند. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_61281.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_61281_ec532093b80340d3ecdcb45f94ab10f4.pdf ER -