TY - JOUR ID - 61088 TI - بررسی اثر تفاوت قیمت، هنجار اجتماعی سلسله مراتبی و بومی بر ادراک قیمت گذاری منصفانه؛ تحلیل نقش منبع تامین مالی JO - مطالعات رفتار مصرف‌کننده JA - CBSJ LA - fa SN - 2717-0004 AU - نظری, محسن AU - فتحی, هانیه AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، ‌دانشکده مدیریت، ‌دانشگاه تهران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 6 IS - 1 SP - 1 EP - 19 KW - ادراک قیمت گذاری منصفانه KW - تفاوت قیمت KW - هنجار اجتماعی سلسله مراتبی و بومی KW - منبع تامین مالی با وجوه شخصی و با وجوه سازمان DO - 10.34785/J018.2019.484 N2 - پژوهش­های متعدد بیانگر این مطلب است، ‌تا زمانی که فروشندگان در بازار منصفانه عمل نکنند، ‌مصرف­ کنندگان تشویق به وفاداری و خرید مجدد نخواهند شد. ‌از این رو عوامل متعددی بر ادراک منصفانه مصرف­ کنندگان تاثیر گذار است. هدف از این پژوهش، ‌بررسی اثر تفاوت قیمت و هنجار اجتماعی سلسه ­مراتبی و بومی بر ادراک قیمت ­گذاری منصفانه با تبیین نقش منبع تامین مالی است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، ‌از نظر روش توصیفی- پیمایشی، ‌و از نظر گردآوری داده ­ها کتابخانه ­ای- میدانی می ­باشد. همچنین این پژوهش مبتنی بر یک طرح آزمایشی عاملی با 8 سناریوی متفاوت بازی نقش است که در قالب پرسش­نامه میان مشتریان هتل­ های بین المللی پارسیان انجام شد و داده­ های گردآوری شده از 240 پرسش­نامه تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی داده ­ها و آزمون فرضیه­ ها نشان داد که تفاوت معناداری بین اثر­گذاری تفاوت قیمت در دو قیمت 10 هزار تومان و 150 هزار تومان بر ادراک منصفانه مشاهده نشده، ‌اما تفاوت معناداری بین اثرگذاری هنجار اجتماعی سلسله­ مراتبی و بومی بر ادراک منصفانه مشاهده شده است. همچنین نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که اثر تعاملی منبع تامین مالی توسط شخص یا سازمان در رابطه با هنجار اجتماعی و ادراک منصفانه مورد تایید واقع گردید، ‌اما اثر تعاملی منبع تامین مالی توسط شخص یا سازمان در رابطه با تفاوت قیمت و ادراک منصفانه مورد تایید قرار نگرفته است. UR - https://cbs.uok.ac.ir/article_61088.html L1 - https://cbs.uok.ac.ir/article_61088_fd4040b1c93c0da9de7043f8d914a6e6.pdf ER -