@article { author = {salehi, nasim and veisi, korosh and Hatami khaibari, Khaidan}, title = {Investigation of response of the Esteghlal team fans to the sponsorship of rival team with a schadenfreude moderator role}, journal = {Consumer Behavior Studies Journal}, volume = {7}, number = {2}, pages = {156-171}, year = {2020}, publisher = {University of Kurdistan}, issn = {2717-0004}, eissn = {2717-0012}, doi = {10.34785/J018.2020.162}, abstract = {In order to evaluate the response of Understanding the response of the Esteghlal team fans to the rival team sponsorship and also schadenfreude moderator role, a descriptive study of the structural interactions model was implemented. The statistical population of the study consisted of all the Esteghlal team fans of Tehran(n = 450). In order to measure the variables of the research, standard questionnaires such as previous attitude(Mitchell and Olson), perceived congruent(Speed and Thompson), fan identity(Dallas and Melankon, Angel et al.), schadenfruede(Dallas and Melankon, Angel et al.), sponsorship consequences (Speed and Thompson, Angel et al., Briqist) on a Likert scale of 5, were used. In order to evaluate the formal validity of the questionnaire, experts' opinions, content validity of the Karakas model (CVR=0/62), structural validity, confirmatory factor analysis and structural interactions model were used. The findings demonstrated that the sponsorship consequences model has a suitable fit (R2= 0/70). The previous attitude and the fan identity influenced on the sponsorship consequences, and the schadenfruede also moderated the relationship between perceived congruent and sponsorship consequences. In general, heterogeneity in sponsor responses is a new topic in sports marketing theory, which has not been well investigated to date. This also requires more research in the future.}, keywords = {previous attitude,schadenfruede,fan identity,football}, title_fa = {بررسی پاسخ هواداران تیم استقلال نسبت به حامی مالی تیم رقیب ‌با نقش تعدیلگر خوشحالی از ناراحتی دیگران}, abstract_fa = {به منظور بررسی درک پاسخ هواداران تیم استقلال نسبت به حامی مالی تیم رقیب همچنین نقش تعدیلگر خوشحالی از ناراحتی دیگران، تحقیقی توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری اجرا شد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه هواداران تیم استقلال تهران بود(n=450). به منظور اندازه‌گیری متغیرهای تحقیق از پرسشنامه استاندارد نگرش قبلی(میتچل و اولسن)، تناسب درک شده(تامسون و اسپید)، هویت هوادار(دالاکاس و ملانکن،آنجل و همکاران)، خوشحالی از ناراحتی دیگران(دالاکاس و ملانکن،آنجل و همکاران) و پیامدهای حامیگری(اسپید و تامپسون، آنجل و همکاران، بریک ویست) در مقیاس 5 ارزشی لیکرت استفاده گردید. به منظور بررسی روایی صوری پرسشنامه از نظرات متخصصین، روایی محتوایی از مدل لاشه(CVR=0/62)، روایی‌سازه از تحلیل عاملی تائیدی و مدل معدلات ساختاری استفاده گردید. یافته‌ها نشان دادند مدل پیامد حامیگری از برازش مناسبی برخوردار است(70/0 =R2). نگرش قبلی و هویت هوادار روی پیامدهای حامیگری اثر داشتند و خوشحالی از ناراحتی دیگران نیز رابطه بین تناسب درک شده و پیامدهای حامیگری را تعدیل کرد. بطورکلی عدم تجانس در پاسخ‌های حامی موضوع جدیدی در تئوری بازاریابی ورزشی است که تا به امروز به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته است. این موضوع نیز نیاز به تحقیقات بیشتری در آینده دارد.}, keywords_fa = {نگرش قبلی,خوشحالی از ناراحتی دیگران,هویت هوادار,فوتبال}, url = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61610.html}, eprint = {https://cbs.uok.ac.ir/article_61610_6e4da3a47116b966592c648073bb944e.pdf} }